Nov 12, 2015
MASA MEMBELI-BELAH UNTUK SEMUA! JUALAN AKHIR TAHUN 1MALAYSIA 2015
GEORGE TOWN, PULAU PINANG, 12 NOVEMBER 2015
– Jualan hebat Akhir Tahun 1Malaysia (1MYES) mengakhiri tahun 2015
dengan bonanza menakjubkan untuk semua – harga runtuh, tawaran menarik,
harga rendah bebas cukai di pintu masuk/keluar, dan acara-acara
istimewa anjuran beratus-ratus pusat beli-belah di seluruh negara selama
hampir dua bulan dari 14 November 2015 hingga 3 Januari 2016.
Suasana
akhir tahun di pelbagai pusat beli-belah, dari gedung bergaya mewah dan
berhawa dingin hingga ke pasar-pasar terbuka, bertukar menjadi lebih
meriah dengan tawaran terhebat serta pilihan terbanyak untuk menarik
orang ramai pergi membeli-belah, menjamu selera, berhibur dan beriadah.
1MYES meningkatkan lagi pesta perayaan dan percutian akhir tahun ketika
tirai 2015 dilabuhkan untuk menyambut kedatangan Tahun Baru dengan penuh
harapan.
Timbalan
Ketua Pengarah (Strategik & Domestik) Tourism Malaysia YBrs. Puan
Chong Yoke Har melancarkan 1MYES 2015 di G Hotel, George Town, Pulau
Pinang hari ini. Antara yang hadir ialah wakil-wakil peniaga dan
pusat-pusat beli-belah yang mengambil bahagian serta kira-kira 152 orang
peserta Program Mega FAM Tourism Malaysia, termasuk ejen pelancongan
dan anggota media asing yang dijemput khas untuk melihat dan mengalami
persekitaran membeli-belah Malaysia yang rancak.
Puan
Chong turut melancarkan Peta Shopping Malaysia yang baru dikeluarkan
oleh Tourism Malaysia untuk membantu para pembeli mencari arah dan
bergerak di dalam hab membeli-belah utama di negara ini. Empat peta
berasingan yang meliputi kawasan membeli-belah di Kuala Lumpur, Selangor
dan Putrajaya; Pulau Pinang; Johor & Melaka; dan Sabah &
Sarawak, yang mempunyai potensi tinggi untuk menarik pembeli-pembeli
asing dan tempatan, telah dihasilkan. Peta-peta ini juga mengenal pasti
pelbagai tempat menarik untuk dilawati pelancong, dan turut memuatkan
senarai pusat-pusat beli-belah di semua kawasan tersebut bagi memudahkan
para pelancong mencari dan memilih tempat-tempat untuk membeli-belah.
Selain
itu, peta-peta tersebut mengandungi maklumat yang berguna mengenai Skim
Bayar Balik Pelancong di Malaysia. Panduan langkah demi langkah
diberikan untuk membantu pelancong menuntut pembayaran balik GST
sebanyak 6 peratus bagi pembelian sekurang-kurangnya RM300, termasuk GST
dalam satu invois atau resit. Kaunter pengesahan bayaran balik terletak
di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan KLIA 2 dan
juga di lapangan terbang di Subang, Kuantan, Senai, Kuching dan Kota
Kinabalu. Terdapat juga ejen bayaran balik yang bertauliah di
lokasi-lokasi tersebut untuk membantu para pelancong membuat tuntutan
bayaran balik GST mereka.
Dua
acara sampingan turut diadakan serentak dengan 1MYES 2015. Acara
pertama adalah Kuala Lumpur Fashion Weekend 2015 yang berlangsung dari
15-22 November 2015 di Kompleks Kraf dan KL PAC di Kuala Lumpur.
Ekstravaganza fesyen terkemuka bandaraya ini akan menampilkan koleksi
ready-to-wear hasil rekaan pereka terkenal seperti pereka British Zandra
Rhodes, serta label terkemuka Malaysia, termasuk Amanda Brown Couture
dan Euro Moda dan ciptaan unik Kraftangan Malaysia. Acara kedua ialah
edisi ke-9 A Journey Through Time yang merupakan pameran berprestij jam
dan barang kemas yang akan berlangsung di Starhill Gallery, Kuala Lumpur
dari 20-27 November 2015.
Pameran
tahunan ini telah menjadi salah satu acara utama di Asia yang mampu
menarik ramai peminat jam tangan dan barang kemas ke ibu negara Malaysia
untuk melihat koleksi persendirian yang jarang didapati, edisi pertama
dalam pasaran dan ciptaan halus yang indah oleh pereka beberapa jenama
jam dan barang kemas terkemuka di dunia.
Acara-acara
tersebut turut menyumbang ke arah usaha menjadikan Kuala Lumpur sebagai
destinasi beli-belah yang sangat menarik di Asia. Kuala Lumpur telah
pun merangkul beberapa anugerah beli-belah peringkat antarabangsa,
termasuk mencapai kedudukan kedua dalam Muslim Travel Shopping Index
untuk kategori Destinasi Beli-belah Terbaik 2015 bagi umat Islam di
Destinasi OIC. Indeks baru ini dikeluarkan oleh CrescentRating dan
MasterCard. CrescentRating telah mencipta nama dalam penggalakan
pelancongan Islam dari aspek pengkajian trend tingkah laku dan
perbelanjaan para pembeli Islam. Dubai menduduki tangga teratas dalam
Indeks ini, manakala Kuala Lumpur mendahului Istanbul dan Antalya di
Turki dan Manama di Bahrain lantas menjadikan Kuala Lumpur di tangga
lima teratas dalam Indeks antarabangsa tersebut. Pulau Pinang juga
berjaya memasuki senarai 10 tertinggi dalam Indeks ini, dengan
mendapatkan kedudukan ke-9 dan mengalahkan Sharjah, Emiriah Arab
Bersatu.
Dalam
beberapa tahun kebelakangan ini, Kuala Lumpur telah memenangi dua
anugerah destinasi beli-belah antarabangsa yang lain. Media antarabangsa
CNN telah memilih Kuala Lumpur sebagai salah satu destinasi beli-belah
terbaik dunia. Kuala Lumpur menduduki tangga keempat dalam senarai
Bandaraya Beli-belah Terbaik Dunia CNN untuk dua tahun berturut-turut
(2012 dan 2013). Malaysia mengalahkan bandaraya beli-belah ternama dunia
iaitu New York, Tokyo dan London.
Kuala
Lumpur juga merangkul gelaran Destinasi Beli-belah Ke-2 Terbaik 2012 di
Asia Pasifik, seperti yang disenaraikan oleh Globe Shopper Index yang
berpusat di Geneva. Kedua-dua penyenaraian tersebut menjadikan Kuala
Lumpur sebagi destinasi beli-belah terbak di Asia Tenggara dan antara
yang terunggul di Asia.
Jualan
Akhir Tahun 1Malaysia merupakan salah satu daripada tiga kempen
membeli-belah di seluruh negara. Dua kempen yang lain adalah Jualan
1Malaysia Grand Prix pada bulan Mac dan Karnival Jualan Mega 1Malaysia
dari Jun hingga September. Ketiga-tiga jualan tersebut dianjurkan
setiap tahun oleh Sekretariat Shopping Malaysia, cabang promosi jualan
Tourism Malaysia, dan telah memberi banyak faedah kepada sektor runcit
tempatan dan membantu mempertingkatkan perbelanjaan pelancong di dalam
negara kita.
Pada
tahun 2014, Malaysia mencapai kedudukan ke-12 dalam senarai negara yang
paling banyak dilawati di dunia. Pencapaian ini berdasarkan kepada
barometer Pertubuhan Pelancongan Dunia Bangsa-Bangsa Bersatu. Jumlah
ketibaan pelancong ke Malaysia pada 2014 mencecah 27.4 juta, meningkat
sebanyak 6.7% berbanding 25.7 juta pada 2013. Sektor beli-belah Malaysia
merupakan penyumbang utama kepada pendapatan pelancongan negara dengan
sumbangan sebanyak RM21.6 bilion atau 30% daripada jumlah pendapatan
keseluruhan sebanyak RM72 bilion pada 2014. Aktiviti membeli-belah juga
terus kekal sebagai penyumbang kedua tertinggi dalam perbelanjaan
pelancong selepas sektor penginapan.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:-
Norlizah Jahaya
Penolong Pengarah Kanan, Secretariat Shopping Malaysia
Tel: + 603-8891 8470
Email: norlizah@tourism.gov.my
SEPINTAS LALU:
• Jumlah ketibaan pelancong ke Malaysia pada 2014 mencecah 27.4 juta, meningkat sebanyak 6.7% berbanding 25.7 juta pada 2013.
• Pendapatan
pelancongan pada tahun 2014 adalah sebanyak RM72 bilion, meningkat 10%
berbanding RM65.4 bilion yang diperolehi pada 2013.
• Pelancong ke Malaysia telah membelanjakan sebanyak RM21.6 bilion untuk membeli-belah pada 2014, meningkat 9.3% berbanding RM19.8 bilion yang dibelanjakan pada 2013.
• Aktiviti membeli-belah menjadi penyumbang kedua tertinggi dalam jumlah keseluruhan perbelanjaan pelancong selepas sektor penginapan.
• MyFest 2015 dijangka akan membantu Malaysia mencapai sasaran ketibaan pelancong seramai 29.4 juta orang dengan pendapatan pelancongan sebanyak RM89 bilion pada 2015, sekali gus membantu untuk mencapai sasaran yang telah ditetapkan di bawah Pelan Transformasi Pelancongan Malaysia iaitu ketibaan pelancong seramai 36 juta orang dengan pendapatan pelancongan sebanyak RM168 bilion menjelang 2020.
-TAMAT-
Untuk mendapatkan siaran media, media info dan artikel berkaitan industri pelancongan di Malaysia, sila lawati Pusat Media di laman web Tourism Malaysia di www.tourismmalaysia.gov.my
LEMBAGA PENGGALAKAN PELANCONGAN MALAYSIA ATAU TOURISM MALAYSIA ialah sebuah agensi di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia. Tourism Malaysia bertanggungjawab untuk mempromosikan Malaysia di semua peringkat. Sejak penubuhannya, Tourism Malaysia telah membangun dengan pesatnya dan telah muncul sebagai pemain utama dalam dunia pelancongan antarabangsa. Pada 2014, Malaysia telah mencatatkan kedatangan seramai 27.4 juta orang pelancong asing dengan pendapatan pelancongan sebanyak RM72 bilion sekaligus menjadikan pelancongan sebagi penyumbang kedua terbesar negara menerusi tukaran mata wang asing dan penyumbang keenam terbesar kepada Pendapatan Negara Kasar (PNK).
Malaysia telah menyambut Tahun Melawat Malaysia (TMM) buat kali keempat pada 2014 dengan tema Celebrating 1Malaysia Truly Asia”. Promosi negara diteruskan dengan penganjuran Tahun Festival Malaysia (MyFest) pada 2015 dengan tema “Endless Celebrations” yang menekankan kepada pelbagai festival yang disambut oleh masyarakat yang berbilang bangsa. Kedua-dua kempen ini menjadi pemacu ke arah mencapai sasaran ketibaan seramai 36 juta pelancong dengan pendapatan pelancongan sebanyak RM168 bilion pada 2020, berdasarkan Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA).
Melalui
NKEA, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan telah mempertingkatkan
kerjasama dengan pelbagai agensi kerajaan dan sektor swasta untuk
memantapkan kedudukan negara sebagai destinasi pelancong antarabangsa
yang terkemuka. Sasaran yang telah ditetapkan di bawah NKEA Pelancongan
akan tercapai melalui pelaksanaan 12 Projek Permulaan (EPPs) yang
merangkumi lima tema: Kembara Mewah Mampu Milik; Kembara Alam Semula
Jadi; Keseronokan Seisi Keluarga; Acara, Hiburan, Spa dan Sukan; dan
Pelancongan Perniagaan.
Hubungi:
Unit Perhubungan Media: Cik Chresentia F.B. Sadatal, Penolong Pengarah, Bahagian Komunikasi Korporat
Tel: +603-8891 8776 Emel: chresentia@tourism.gov.my
Unit Editorial: Puan Anis Rozalina Ramli, Senior Editor, Bahagian Komunikasi Korporat
Tel: +603-8891 8759 Emel: anisramli@tourism.gov.my