Nov 15, 2015
USAHA INTENSIF KERAJAAN MEMPROMOSI AKTIVITI MEMBELI-BELAH DI MALAYSIA
Sektor beli-belah Malaysia telah
meningkat dari posisi tempatan ke global, satu pencapaian yang cemerlang
sejak lebih tiga dekad lalu. Ia telah muncul dari kedudukan belakang
dalam pertumbuhan ekonomi Malaysia dan melonjak ke hadapan dalam
industri pelancongan negara, serta menjadi penyumbang kedua terbesar
kepada pendapatan pelancongan selepas sektor penginapan pada tahun-tahun
kebelakangan ini.
Pada
2014, para pelancong membelanjakan RM21.6 bilion untuk membeli-belah di
Malaysia, meningkat sebanyak 9.09% berbanding dengan RM19.8 bilion pada
2013. Sektor runcit menyumbang 30% daripada jumlah perbelanjaan
pelancong pada 2014 berbanding 30.2% pada 2013. Jumlah pendapatan
pelancongan untuk 2014 adalah RM72 bilion, menjadikan industri
pelancongan sebagai sumber pendapatan pertukaran asing kedua terbesar
bagi Malaysia (selepas sektor pengeluaran barangan). Pada masa ini,
sektor runcit adalah salah satu industri yang paling dinamik di
Malaysia, terima kasih kepada usaha-usaha yang konsisten oleh Kerajaan
Malaysia melalui Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan serta agensi
Kementerian iaitu Tourism Malaysia.
Menyedari
potensi sektor runcit untuk meningkatkan lagi perbelanjaan pelancong di
negara ini, Tourism Malaysia telah menubuhkan Sekretariat Shopping
Malaysia 12 tahun yang lalu pada tahun 2003 untuk menyelaraskan semua
usaha menggiatkan pembangunan sektor beli-belah sebagai satu komponen
utama ekonomi pelancongan Malaysia. Strategi Sekretariat, termasuk
inisiatif pembangunan dan kerjasama dengan pihak-pihak yang berkaitan,
telah memainkan peranan penting dalam meletakkan sektor beli-belah ke
tahap yang lebih tinggi. Dengan merapatkan jurang antara agensi-agensi
kerajaan dan sektor swasta, Sekretariat terus memupuk hubungan penting
dalam memperkuatkan kedudukan sektor beli-belah Malaysia agar setanding
dengan destinasi beli-belah yang terkenal di dunia
Hubungan
dengan pengusaha industri telah dibina dari masa ke masa untuk
menggalakkan aktiviti beli-belah bukan sahaja di kalangan penduduk
tempatan tetapi juga pelancong asing. Salah satu inisiatif awal yang
telah diambil adalah meningkatkan kekerapan mengadakan Karnival Jualan
Mega tahunan seluruh negara daripada sekali setahun sebelum ini kepada
tiga kali setahun untuk merangsangkan lagi aktiviti membeli-belah di
Malaysia. Tiga kempen tahunan peringkat kebangsaan tersebut ialah Jualan
1Malaysia Grand Prix pada bulan Mac, Karnival Jualan Mega 1Malaysia
dari Jun hingga September dan Jualan Akhir Tahun 1Malaysia dari November
hingga Januari. Ketiga-tiga musim membeli-belah mega tersebut berjaya
menarik pembeli dengan harga runtuh, pilihan barangan yang banyak,
termasuk barangan bebas cukai, dan juga tawaran bernilai serta pelbagai
aktiviti promosi. Pusat-pusat beli-belah dan peruncit di seluruh negara
telah terus menyokong kesemua kempen ini dengan menawarkan tawaran yang
sangat menarik, insentif dan ganjaran untuk para pembeli, termasuk skim
membeli-belah khas untuk pelancong, seperti penebusan khas dan kad
pelancong dengan pelbagai manfaat membeli-belah yang istimewa dan
eksklusif.
Lama
kelamaan, Shopping Malaysia telah menjadi jenama beli-belah yang
dikenali dan mencapai kedudukan tinggi. Penggalakkan Shopping Malaysia
dibuat di dalam dan di luar negara melalui semua pejabat Tourism
Malaysia dan juga pelbagai platform pemasaran dalam talian, termasuk
laman web dan media sosial yang menjangkau penonton di seluruh dunia.
Misi pelancongan, dialog dan mesyuarat di peringkat kebangsaan dan
antarabangsa juga merangkumi promosi Shopping Malaysia. Ini adalah
sebahagian daripada strategi di bawah Pelan Transformasi Pelancongan
Malaysia 2020 ke arah 36:168 yang meletakkan Kementerian Pelancongan dan
Kebudayaan di barisan hadapan untuk menggalakkan inovasi dan kreativiti
demi mencapai sasaran 36 juta ketibaan pelancong dan pendapatan
pelancongan sebanyak RM168 bilion menjelang 2020. Pada 2014, jumlah
ketibaan pelancong ke Malaysia mencecah 27.4 juta, manakala pendapatan
pelancongan mencapai RM72 bilion. Jelas sekali usaha bersepadu perlu
dilaksanakan bagi mencapai sasaran 2020. Justeru kerajaan telah
memperkenalkan pelan terperinci di bawah Program Transformasi Ekonomi
(ETP), yang antara lain menetapkan sasaran untuk industri pelancongan
bagi meningkatkan sumbangan kepada Pendapatan Kasar Negara (PKN) kepada
RM103.6 bilion pada 2020 daripada RM36.9 bilion pada 2009. Mencapai
sasaran ini juga telah dinyatakan dalam pelan strategik Bidang Ekonomi
Utama Negara (NKEA) bagi industri Pelancongan. Pelan ini memuatkan 12
Projek Permulaan (Entry Point Projects atau EPP) yang mana tiga
daripadanya adalah berkaitan dengan sektor beli-belah dan diletakkan
dalam kelompok bertema 'Kemewahan Mampu Milik’. EPP tersebut terdiri
daripada:
EPP 1 – Menjadikan Malaysia sebagai destinasi beli-belah bebas cukai:
Harga yang kompetitif telah digunakan sebagai pemacu utama bagi menarik
pelancong dan meningkatkan perbelanjaan pelancong melalui aktiviti
membeli-belah. Pemansuhan duti import menghasilkan produk yang
dikecualikan cukai, lantas menjadikannya lebih menarik bagi para
pembeli. Barangan bebas cukai termasuk alat elektronik, coklat, wangian
dan kosmetik serta hampir 400 barangan lain.
EPP 2 – Menetapkan Bukit Bintang-Kuala Lumpur City Centre (BBKLCC) sebagai kawasan beli-belah yang dinamik: Strategi
ini menghasilkan pembentukan Persatuan Pelancongan BBKLCC pada tahun
2011. Ahli-ahli persatuan terdiri daripada pusat-pusat beli-belah utama
di kawasan tersebut. Usaha bersama Tourism Malaysia dan persatuan telah
berjaya menjadikan BBKLCC sebagai salah satu kawasan beli-belah utama di
Malaysia di mana terdapat laluan berjalan kaki yang beratap dan
terdapat juga perkhidmatan pengangkutan awam antara pusat-pusat
beli-belah dan hotel-hotel di kedua-dua kawasan. Persatuan juga
seterusnya mendorong kerancakan destinasi beli-belah ini dengan
menganjurkan acara dan tarikan berkualiti dan bertaraf dunia yang
melibatkan pelbagai sektor runcit dan perkhidmatan, seperti pusat-pusat
beli-belah, hotel, peruncit dan kedai-kedai makanan dan minuman. Malah
usaha bersepadu oleh persatuan dan peniaga di kawasan ini dan juga
sokongan yang tidak berbelah bahagi dan bimbingan oleh Tourism Malaysia
menghasilkan kejayaan cemerlang apabila Kuala Lumpur menerima anugerah
antarabangsa, seperti yang disenaraikan di halaman 3. Kemajuan yang
dicapai dalam BBKLCC adalah salah satu sebab yang mendorong
pengiktirafan Kuala Lumpur sebagai destinasi beli-belah bertaraf dunia.
EPP 3 – Membuka tiga ruang perniagaan premium baharu di Malaysia:
'Kemewahan Mampu Milik' telah pun disediakan di dua ruang perniagaan
premium di negara ini, iaitu Johor Premium Outlets (JPO) dengan 130
kedai pereka dan jenama yang berkelompok di Kulaijaya, Iskandar
Malaysia, Johor, serta Mitsui Outlet Park yang mempunyai 127 kedai
jenama antarabangsa dan tempatan yang terbaik. Mitsui Outlet Park
terletak 6km dari KLIA di Sepang. Perkhidmatan bas ulang-alik dari KLIA
dan KLIA2 disediakan untuk para penumpang transit, manakala sistem
daftar masuk penerbangan, paparan maklumat penerbangan dan perkhidmatan
simpanan bagasi percuma juga disediakan di kawasan tersebut. Ruang
perniagaan premium ketiga akan dibina di Pulau Pinang di masa hadapan
untuk menarik pembeli di kawasan utara terutamanya pelancong yang
bercuti di Pulau Pinang dan juga pelancong dari Indonesia yang dalam
perjalanan ke Thailand. Sasaran telah ditetapkan bagi Malaysia untuk
mendapatkan RM900 juta daripada ketiga-tiga ruang perniagaan premium
tersebut menjelang 2020 dan membantu memacu ekonomi negara dengan lebih
pesat.
Di
bawah NKEA Pelancongan, lapan kelompok destinasi beli-belah utama juga
telah dikenal pasti untuk pembangunan berimpak tinggi, iaitu (1) Lembah
Klang – Kuala Lumpur & Selangor (2) Pulau Pinang (3) Johor (4)
Melaka (5) Kota Kinabalu, Sabah (6) Wilayah Persekutuan Labuan (7)
Kuching dan Miri di Sarawak, dan (8) Langkawi di Kedah. Selain itu, Zon
Beli-belah Tambahan dengan ciri-ciri yang menarik juga telah dikenal
pasti untuk pembangunan dan promosi seiring dengan destinasi beli-belah
utama. Zon Beli-belah Tambahan tersebut terdiri daripada Zon Beli-belah
Warisan Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur (penyertaan sektor
swasta dalam kawasan ini didorong oleh Persatuan Peruncit Batu Road atau
BARRA yang mewakili kira-kira 300 perniaga di Jalan Tuanku Abdul
Rahman); Bandar Utama, Bandar Sunway, Subang Jaya dan Mutiara Damansara
di Selangor; George Town, Pulau Pinang; Melaka; Johor Bahru, Johor; dan
Kota Kinabalu di Sabah; serta Kuching dan Miri di Sarawak.
Melawat
hab-hab beli-belah dalam negara menjadi bertambah mudah dengan
terdapatnya Peta Shopping Malaysia yang baru dikeluarkan oleh Tourism
Malaysia. Empat peta berasingan meliputi kawasan membeli-belah
berpotensi tinggi telah dicetak untuk menarik para pembeli tempatan dan
luar negara. Peta pertama meliputi Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya;
kedua memaparkan Pulau Pinang; ketiga – Johor & Melaka; dan keempat
– Sabah & Sarawak. Selain memuatkan peta khusus setiap kawasan
beli-belah tersebut, peta-peta ini juga mengenal pasti pelbagai tempat
menarik untuk dilawati pelancong, dan turut memuatkan senarai
pusat-pusat beli-belah di semua kawasan tersebut bagi memudahkan para
pelancong mencari dan memilih tempat-tempat yang ingin dilawati. Selain
itu, peta-peta tersebut mengandungi maklumat yang berguna mengenai Skim
Bayar Balik Pelancong di Malaysia. Panduan langkah demi langkah
diberikan untuk membantu pelancong menuntut pembayaran balik GST
sebanyak 6 peratus bagi pembelian sekurang-kurangnya RM300, termasuk GST
dalam satu invois atau resit. Kaunter pengesahan bayaran balik terletak
di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan KLIA 2 dan
juga di lapangan terbang di Subang, Kuantan, Senai, Kuching dan Kota
Kinabalu. Terdapat juga ejen bayaran balik yang bertauliah di
lokasi-lokasi tersebut untuk membantu para pelancong membuat tuntutan
bayaran balik GST mereka.
Selaras
dengan trend membeli-belah terkini di beberapa ibukota beli-belah utama
di dunia seperti London, New York dan Tokyo, Tourism Malaysia juga
memberi tumpuan kepada usaha menggalakkan pakej pengalaman membeli-belah
di Malaysia. Promosi tersebut menonjolkan pengalaman membeli-belah yang
hebat dengan unsur-unsur gaya hidup yang menggabungkan keseronokan
menjamu selera, berhibur serta berehat dan beriadah untuk semua
peringkat umur di pusat-pusat beli-belah kontemporari yang bersepadu.
Di samping itu, tempat-tempat menarik utama di sekitar pusat beli-belah
juga dimuatkan ke dalam pakej pengalaman membeli-belah.
Dalam
mempromosikan pengalaman membeli-belah dan melancong yang meningkatkan
gaya hidup moden, penekanan kurang diberikan ke atas rangkaian produk
dan tawaran diskaun. Walau bagaimanapun, tawaran bernilai dan promosi
yang menarik untuk pelbagai produk, termasuk barangan bebas cukai, terus
digalakkan untuk menarik pembeli amnya.
Strategi
lain yang dilaksanakan adalah melancarkan kempen taktikal bagi
menggantikan kempen generik. Kempen taktikal telah pun dimulakan bagi
mencapai sasaran pasaran tertentu iaitu Indonesia, Vietnam, Brunei,
Singapura, Thailand, China, Hong Kong, dan Australia dan New Zealand.
Pejabat-pejabat Tourism Malaysia di negara-negara tersebut telah
digerakkan untuk membangunkan pakej membeli-belah yang lebih khusus
untuk pasaran tersebut dengan kerjasama agensi pelancongan konvensional
dan dalam talian, serta syarikat penerbangan.
Tourism
Malaysia juga sering mengadakan dialog dengan wakil-wakil industri
runcit dan industri sokongan. Dialog adalah platform untuk
bertukar-tukar maklumat, menyuarakan pendapat, dan berkongsi idea dan
penyelesaian untuk mencapai matlamat bersama demi menjadikan sektor
beli-belah Malaysia menjadi lebih dinamik berbanding sebelum ini.
Bertukar-tukar idea, memperkenalkan amalan terbaik dan mengemaskini
prestasi dan maklumat trend industri antara satu sama lain akan
menghasilkan pencapaian matlamat bersama untuk menjadikan aktiviti
beli-belah sebagai sebuah sektor yang menguntungkan dan bersemangat
tinggi.
Kerjasama
berterusan dengan peserta industri dan komitmen teguh kerajaan untuk
membawa prestasi sektor beli-belah Malaysia ke tahap yang paling tinggi
telah membawa ganjaran dalam tahun-tahun kebelakangan ini dalam bentuk
anugerah dan pengiktirafan antarabangsa seperti berikut:
• Kedudukan
kedua dalam Muslim Travel Shopping Index untuk kategori Destinasi
Beli-belah Terbaik 2015 bagi umat Islam di Destinasi OIC berdasarkan
pemilihan yang dibuat oleh CrescentRating dan MasterCard. Dubai
menduduki tangga teratas dalam Indeks ini, manakala Kuala Lumpur
mendahului Istanbul dan Antalya di Turki dan Manama di Bahrain lantas
menjadikan Kuala Lumpur di tangga lima teratas dalam Indeks antarabangsa
tersebut. Pulau Pinang juga berjaya memasuki senarai 10 tertinggi dalam
Indeks ini, dengan mendapatkan kedudukan ke-9 dan mengalahkan Sharjah,
Emiriah Arab Bersatu.
• Media
antarabangsa CNN telah memilih Kuala Lumpur untuk menduduki tangga
keempat selepas New York, Tokyo dan London dalam senarai Bandaraya
Beli-belah Terbaik Dunia untuk dua tahun berturut-turut (2012 dan 2013).
Malaysia telah mengalahkan Paris, Hong Kong dan Dubai.
• Kuala
Lumpur juga merangkul gelaran Destinasi Beli-belah Ke-2 Terbaik 2012 di
Asia Pasifik, seperti yang disenaraikan oleh Globe Shopper Index yang
berpusat di Geneva. Kuala Lumpur mengalahkan Singapura, Bangkok, Sydney,
Tokyo dan Seoul. Penyenaraian tersebut beserta dengan pengiktirfan CNN
menjadikan Kuala Lumpur sebagai destinasi beli-belah terbak di Asia
Tenggara dan antara yang terunggul di Asia.